|
WPŁYW TELEWIZJI NA ROZWÓJ DZIECKA MOJE DZIECKO JEST ZE MNĄ BEZPIECZNE ŚWIAT FIKCJI A RZECZYWISTOŚĆ W REKLAMACH I BAJKACH ANIMOWANYCH DLA DZIECI WYCHOWANIE FIZYCZNE W PRZEDSZKOLU PROMOCJA ŻYCIA RODZINNEGO - ZABAWY ZIMOWE JAK WYCHOWYWAĆ RASOWYCH HULIGANÓW
WPŁYW TELEWIZJI NA ROZWÓJ DZIECKA ( rady dla Rodziców) Na podstawie moich obserwacji i rozmów z dziećmi mogę stwierdzić, iż najczęstszym sposobem spędzania wolnego czasu jest oglądanie telewizji i korzystanie z komputera. Zjawisko to nie jest odosobnione. Badania prowadzone przez Ośrodek Opinii Publicznej dowodzą, że statystyczny Polak ogląda codziennie telewizję przez 3 godziny 53 minuty. Dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym tj. między 4 a 15 rokiem życia oglądają programy telewizyjne 2 godziny 54 minuty. W dni wolne od pracy oglądalność wzrasta o przeszło godzinę. Rozwija się zjawisko telemanii. Telewizja ma ogromny wpływ na rozwój psychiczny i fizyczny dzieci. Oglądanie telewizji ogranicza najczęściej inne zajęcia, przede wszystkim pobyt na świeżym powietrzu. Ma to negatywny wpływ, gdyż dziecko jest bierne, nieruchome, a im młodsze tym bardziej potrzebny jest ruch. Podczas oglądania filmów dzieci angażują swoją uwagę. Jeśli ich czas zostanie wykorzystany przed telewizorem, potem występują trudności w skupieniu się przy innych czynnościach, np. podczas zajęć w przedszkolu, lekcji w szkole, nauce w domu. W efekcie telewizja zamiast przyczynić się do ułatwiania nauki, utrudnia ją. Długie przesiadywanie przed ekranem obniża inicjatywę, twórczą wolę, fantazję, odpowiedzialność, kontakt społeczny. Środki masowego przekazu wpływają na przeżycia dzieci, a tym samym na ich rozwój emocjonalny. Obserwując dzieci, zwłaszcza w czasie zabaw dowolnych w przedszkolu, zauważamy, że naśladują popularnych bohaterów z filmów, nie zawsze pozytywnych. Telewizja dostarcza im wzorców , modeli postępowania , ponieważ dzieci bardzo żywo reagują na treści prezentowane w programach. Ekrany telewizyjne bardzo często wypełniają filmy, w których dominuje przemoc i agresja. Agresywne sceny i drastyczne treści wzmagają napięcie nerwowe zaburzające poczucie bezpieczeństwa. Badania dowodzą, że im więcej ogląda się scen przemocy, tym większe jest prawdopodobieństwo wystąpienia agresji, obojętności i innych negatywnych emocji. Telewizja oprócz zagrożeń stwarza również szanse. To ona pozwala na wyrównanie poziomu wiedzy dzieci z różnych środowisk, dostarcza wzorców, przekazuje cenne informacje. Należy więc z pełną rozwagą korzystać z telewizji, pamiętać o podstawowych zasadach. Zasady oglądania telewizji przez dzieci: Ø dziecko powinno oglądać przede wszystkim programy dla niego przeznaczone, zaczynając od dobranocek poprzez bajki dla dzieci; Ø rodzic powinien wiedzieć, co dziecko ogląda; Ø oglądamy wspólnie niektóre programy, omawiając pewne kwestie; Ø należy kontrolować czas spędzany przed telewizorem; Ø zwracamy uwagę na prawidłowe siedzenie i odległość od telewizora; Ø eliminujemy oglądanie telewizji w godzinach wieczornych. Telewizja dostarcza również wielu pożytecznych informacji, przynosi wiele korzyści. Nie pozbawiajmy, więc całkowicie dziecka przyjemności korzystania z niej. Zadbajmy o to, aby dziecko oglądało takie programy, bajki, audycje, filmy, które przyczyniają się do jego pozytywnego rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i społecznego. Racjonalnie wybierajmy oglądane przez nasze dzieci programy telewizyjne. Rodzice, postarajcie się więcej czasu poświęcać własnym dzieciom!!! Efektywne spędzanie
wolnego czasu, to dobór takich form działalności dziecka, które
pozytywnie wpływają na jego rozwój: fizyczny, emocjonalny, społeczny,
umysłowy. Wolny czas kojarzy się z wypoczynkiem, relaksem i
oderwaniem się od codziennych zajęć, w przypadku dziecka – od szkoły. Rodzice, więcej czasu spędzajcie ze swoimi pociechami, współuczestniczcie w wycieczkach, wyjazdach, zabawach, czy nawet w zwykłej rozmowie. Zastanówcie się nad pytaniem: „Jeśli nie telewizja i komputer - to co?” Odpowiedzi jest przecież wiele…
Bibliografia: H. Filipczuk – „Rodzina, a rozwój psychiczny dziecka” W. Pomykało – „Vademecum dla rodziców dzieci od lat 6 do 10” M. Sokołowski – „Ekrany agresji”
Opracowała: mgr
Urszula Romańczuk - nauczycielka PS Nr 80 w Białymstoku
AGRESJA WŚRÓD DZIECI
Na przeciwległym krańcu od zachowania prospołecznego znajduje się zachowanie
antyspołeczne - agresja. Bez względu na to, czy przyjmuje formę niszczenia przez
przedszkolaka wieży z klocków zbudowanej przez kolegę, czy dokuczania i
ubliżania czwartoklasisty, czy walki między gankami dziesięciolatków, agresja
jest powszechnym i znaczącym aspektem rozwoju dziecka. Była i jest przedmiotem
wielu badań. "Psychologia dziecka" - Ross Vasta, Marshall M. Haith, Scott A. Miller Opracowała: mgr Urszula Romańczuk - nauczyciel PS Nr 80 w Białymstoku. * powrót na górę strony
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA
Rozpoczęcie nauki w klasie pierwszej jest przełomowym momentem zarówno w życiu
dziecka, jak i całej jego rodziny. Wchodzi ono w nową rolę społeczną - rolę
ucznia. Aby dziecko odniosło sukces muszą zostać spełnione określone warunki
tzn. powinno osiągnąć dojrzałość szkolną.
Bibliografia: A. Kargulowa, Dojrzałość szkolna a jakość startu edukacyjnego, Warszawa 1998 S. Słyszowa, Dziecko rozpoczyna naukę, Warszawa 1999 B. Sawa, Jeśli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1997 Opracowała: mgr Małgorzata Emiljańczyk - nauczyciel PS Nr 80 w Białymstoku. * powrót na górę strony Jak zaciekawić dziecko książką? Często zastanawiamy się nad tym w
jaki sposób zaciekawić dziecko książką w czasach, w których jest tak
mocno rozpowszechniona telewizja, komputery. Współczesne dziecko rzadko
może uciec od programów telewizyjnych, ponieważ telewizja jest dostępna
w każdym domu i stała się częścią stylu życia. Pomimo dużego wyboru
różnych programów dla dzieci w telewizji nie należy rezygnować z
czytania książek, czasopism dziecięcych, oglądania ilustracji. Wszyscy
chcemy aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych
ludzi. Jest na to sposób – czytajmy dzieciom! W ostatnich czasach często
słyszymy hasło: „Cała Polska czyta dzieciom” – czytaj dziecku 20 minut
dziennie –codziennie. Nikt nie rodzi się czytelnikiem, czytelnika trzeba
wychować, czytając dziecku dla przyjemności. Jednak ważną rzeczą jest
to, aby czytanie kojarzyło się dziecku z radością, nigdy z przymusem,
karą czy nudą. Zadaniem przedszkola jest rozbudzenie zaciekawienia,
zainteresowania dzieci literaturą. Jednak we współczesnych czasach
sukces wychowawczy przedszkola zależy w dużym stopniu od współpracy z
rodzicami. Przedszkole może i powinno uzupełniać domowe czytanie, a tam
gdzie go nie ma , dać szansę dziecku codziennego kontaktu ze słowem
pisanym. Dlatego wspólnie z państwa udziałem pragniemy: wprowadzić
dziecko w świat literatury, zwrócić uwagę, iż w otoczeniu człowieka jest
zawsze miejsce dla książek. Są one ważne i dlatego trzeba odnosić się do
nich z szacunkiem, ukazać naszym dzieciom właściwy kontakt z książką
poprzez wzór dorosłych przygotować dzieci do późniejszego, samodzielnego
wyboru książek rozbudzić zaciekawienie książką, a potem zainteresowania
literackie nauczyć obcowania z literaturą w sposób samodzielny,
refleksyjny, twórczy Dlatego tak wiele mówi się o głośnym czytaniu
dzieciom. • buduje mocną więź między dorosłym a dzieckiem • zapewnia emocjonalny rozwój dziecka • rozwija język, pamięć, wyobraźnię • uczy myślenia, poprawia koncentrację • poszerza wiedzę • ułatwia naukę • uczy wartości moralnych • zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów • kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie
NIKT NIE RODZI SIĘ CZYTELNIKIEM, CZYTELNIKA TRZEBA WYCHOWAĆ, CODZIENNIE CZYTAJ DZIECKU DLA PRZYJEMNOŚCI • wprowadź rytuał codziennego czytania dziecku 20 minut dziennie • jeśli dziecko o to prosi – wielokrotnie czytaj tę samą książkę • pozwalaj na pytania, rozmowy, powrót do poprzedniej strony • unikaj podziału na książki dla chłopców i dziewcząt • bądź przykładem – dzieci powinny widzieć dorosłych zagłębionych we własnych lekturach książek i czasopism CZYTANIE POWINNO SIĘ DZIECKU KOJARZYĆ Z RADOŚCIĄ, NIGDY Z PRZYMUSEM, KARĄ CZY NUDĄ Do czytania wybieraj odpowiednie książki: • ciekawe dla dziecka • napisane lub tłumaczone poprawną i ładną polszczyzną • uczące racjonalnego myślenia • promujące pozytywne wzorce postępowania • dostosowane do wrażliwości dziecka – nie wzbudzające lęków i niepokojów • unikające stereotypów kulturowych związanych z rasą, płcią itp. • budujące pozytywny stosunek do świata i wiarę w siebie. Czytanie jest dziś ważniejsze niż było kiedykolwiek ponieważ: • lawinowo rośnie ilość informacji i wiedzy. Kto nie czyta , nie nadąży za zmianami we współczesnym świecie. • czytanie chroni dziecko przed uzależnieniem od telewizji i komputerów • więź z rodzicami, wzmocniona czytaniem, daje dziecku siłę do pokonywania wielu pokus i zagrożeń. Opracowała:
Dzieci trzyletnie cechuje duża wrażliwość układu nerwowego. Łatwo ulegają zmęczeniu, jednak dość szybko regenerują swe siły. Uwaga dzieci jest krótkotrwała. Szybko zmieniają podmiot swoich zainteresowań. Męczy je jednostajna pozycja oraz monotonny i dłużej trwający ruch. Dlatego też krótkotrwały wysiłek powinien być przeplatany częstym odpoczynkiem, umożliwiającym zmianę pozycji ciała oraz zaspakajającym potrzebę ruchu. Dla tych dzieci zorganizowane zajęcie nie powinno przekraczać 10 minut. Motywem działania dzieci jest głównie potrzeba zabawy, która polega na manipulowaniu przedmiotami. Cechuje je również duża skłonność do naśladownictwa oraz podatność na sugestię słowa. Najchętniej bawią się samotnie lub we dwójkę. Nie potrafią jeszcze bawić się razem, chociaż chętnie przebywają obok siebie. W tym wieku są one na ogół mało samodzielne. Brak umiejętności samoobsługowych powoduje uzależnienie od pomocy dorosłych. Potrzebują indywidualnego traktowania. Są bardzo wrażliwe i czułe na pochwały. Oczekują aprobaty tego co robią. Dorośli powinni dążyć do poznawania dziecięcych zainteresowań, dzielić z nimi ich przeżycia oraz przychodzić im z pomocą. Wszystko to wychowuje dziecko oraz umacnia poczucie bezpieczeństwa. Trzylatek chętnie podporządkowuje się wymaganiom, które są stawiane w sposób łagodny, ale stanowczy, bez okazanego zdenerwowania. Kontakty małych dzieci z otoczeniem utrudnia ich mało komunikatywna mowa. Myślenie dopiero wchodzi w fazę konkretno – wyobrażeniową. Dlatego nie powinniśmy używać słów, które nie są dziecku jeszcze znane. Słowom powinno z reguły towarzyszyć działanie. Dzieci trzyletnie interesują się bardzo wzajemną przynależnością np. dziecko łączy szczotkę do zębów z pastą, krzesełko ze stolikiem itp. Ułatwia to wdrażanie dziecka do utrzymania porządku np. lalki mieszkają w kąciku lalek, samochody jadą do garażu, każdy wiesza swój ręcznik na swoim znaczku itp. Trzylatki cechuje zmienność i nietrwałość emocji tzw. labilność uczuciowa. Polega ona na szybkim wytwarzaniu się uczuć, szybkim ich wygaszaniu, lub też przekształcaniu się w uczucia całkiem przeciwstawne. Dziecko w jednej chwili potrafi przejść od śmiechu do łez, od bycia wesołym i pogodnym do stanu niepokoju i zatroskania. Emocje silne gwałtowne choć krótkotrwałe, łatwo dziecka powstają i wybuchają na zewnątrz. Najczęściej trwają kilka minut, nagle powstają i nagle się kończą. W związku z nieumiejętnością maskowania i tłumienia swoich uczuć, dzieci uzewnętrzniają je. Dlatego gdy są szczęśliwe, głośno się śmieją, gdy wpadają w złość krzyczą i tupią nogami. Ich reakcje przy tym są zazwyczaj niewspółmierne do siły wywołującego je bodźca. Dziecko stopniowo przyswaja sobie normy i reguły postępowania. Uczy się postępowania zgodnie z nimi. Małe dziecko nie ma wrodzonego poczucia dobra i zła. Przyjmuje określone normy i zasady postępowania narzucone mu przez dorosłych. Uznaje za właściwe takie postawy, jakie prezentują mu dorośli. Przestrzega je nie dlatego, iż uważa że są one wartościowe, lecz po to by sprostać wymaganiom dorosłych. To my jesteśmy dla dziecka bezwzględnym autorytetem i wzorem do właściwego postępowania. Opracowała: mgr Agnieszka Karpienia Literatura: E. Gruszczyk – Kolczyńska, E. Zielińska „Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się” M. Przetacznik – Gierowska „Psychologia rozwojowa wieku dziecięcego”
Dziecko w wieku przedszkolnym może
sprawiać młodym Rodzicom wrażenie, że jest mądre, rezolutne. Niestety, w
tym okresie dziecko nie potrafi jeszcze przewidzieć zagrożeń jakie
czyhają na nie dookoła. Dlatego, nie powinniśmy „ufać” takiemu
maluchowi. Powinniśmy być przewidywalni i mieć oczy dookoła głowy.
Poświęcajcie swoim kochanym pociechom dużo czasu, ale przede wszystkim słuchajcie ich, co do Was mówią. Zwracajcie uwagę na negatywne sygnały. Wpajajcie, by prosiły o pomoc, jeśli dzieje się mu krzywda. Bądźcie w dobrym kontakcie z przedszkolem i wychowawcą. Oferujcie swoim dzieciom miłość i poczucie bezpieczeństwa. Opracowały: mgr Alicja Kwiatkowska mgr Agnieszka Ignatowska mgr Ewa Andryszak
ŚWIAT FIKCJI A RZECZYWISTOŚĆ W REKLAMACH I BAJKACH ANIMOWANYCH DLA DZIECI Telewizor jest obecny niemal w każdym domu, warto więc zadać sobie pytanie czy rodzice zdają sobie sprawę z tego, jaki wpływ wywiera telewizja na młodego widza, który spędza przed odbiornikiem wiele godzin oglądając „co popadnie” Dziecko w świecie reklam Reklama jest efektem postępującej komercjalizacji otaczającej nas rzeczywistości. Stała się ona trwałym elementem naszego życia, jako żywo funkcjonujący stereotyp intensywnie wpływa na podejmowanie decyzji w życiu codziennym, nieustannie kreuje określone wizerunki i tym samym wzbudza niejednokrotnie emocjonalny stosunek potencjalnego klienta do oferowanych produktów. Kampanie reklamowe przyjęły rozmiar gigantycznych przetargów na niezwykle konkurencyjnym rynku towarów napędzają żywotność telewizji, Internetu, radia. Siła i potęga reklamy w miarę apetytu społeczeństwa, które łaknie coraz to nowych informacji, potrzebuje ogólnie nadanych wzorów, wyznaczników mody, narzuconych modeli zachowań. Reklamy telewizyjne są obecnie najsilniejszym i podstawowym nośnikiem informacji. Problem relacji dziecko- reklama był przedmiotem wielu badań pedagogicznych, psychologicznych jak i socjologicznych. Siła i potęga reklamy rośnie w miarę apetytu społeczeństwa, które łaknie coraz to nowych informacji. O ile „świat” dorosłych jest skłonny do swobodnego interpretowania przedstawionych w reklamach propozycji i ma zdolność do racjonalnego oddzielenia rzeczywistości od fikcyjnych przesłanek, o tyle świat dzieci pozostaje pod ciągłym wpływem telewizyjnej komercji, która na co dzień kształtuje ich osobowość, sugestywnie wpływa na psychikę, sposób zachowania i wzajemne relacje między rówieśnikami oraz dorosłymi. Obecnie dzieci mają kontakt z telewizją praktycznie od momentu, kiedy ich poziom rozwojowy umożliwia skupienie uwagi na ekranie przez krótki czas. W marę doskonalenia tej umiejętności czas spędzony przed telewizorem wzrasta. Dzieci w wieku przedszkolnym nie są jeszcze w stanie prawidłowo zinterpretować wszystkiego, co zobaczą w telewizji. Programy, które przyciągają ich uwagę są elementem nawyku, stąd często sprawiają wrażenie nieobecnych, silnie zaangażowanych w akcję przy czym rzadko potrafią umiejętnie odczytać przesłanie wynikające z danych audycji. Według moich obserwacji, zdecydowanie niekorzystną liczbę godzin spędzonych przed telewizorem wykazują dzieci z grup pięcio- i sześcioletnich. Nierzadko, jak zwracają uwagę sami rodzice ważny staje się specyficzny sposób nadawania bloków reklamowych przez większość stacji telewizyjnych, polegający na przerywaniu programów i filmów kilkakrotnie w trakcie ich trwania. Oczywisty zatem staje się fakt, że reklamy zdobyły sobie ogromną popularność wśród tej grupy odniesienia. Reklamy niezwykle silnie kształtują dziecięce pragnienia, które są potęgowane przez wielokierunkową i masową promocję określonych produktów. Takiego rodzaju manipulacje prowadzą do rozbudzenia u dzieci dyskomfortu związanego z tym, czego nie posiadają. Silna dziecięca zazdrość pomiędzy rówieśnikami z powodu luksusowych, modnych zabawek, jest według moich obserwacji główną przyczyna zaistnienia między nimi wyraźnych dysproporcji. Te zaś są podstawą do kształtowania się materialistycznego styl, u którego podstaw tkwi orientacja na posiadanie jak największej ilości dóbr powszechnie pożądanych. Wydaje się, że wadliwy wpływ reklam na psychikę dziecięcą jest tak duży, że należałoby zabronić przedszkolakom przesiadywania przed telewizorem, albo bacznie kontrolować, to co oglądają. Prowadzone badania wykazały ciekawą kwestię, jaka wynika z wpływu reklam na dzieci, mianowicie kształtowanie dziecięcego folkloru. W podkulturze dziecięcej często zauważyć można funkcjonowanie treści zaczerpniętych z mass mediów. Owe teksty najczęściej przekazywane są ustnie w sposób niezmieniony lub noszą wyraźny ślad wpływu własnej lub zbiorowej twórczości. Reklamy niezwykle silnie kształtują dziecięce pragnienia, które są potęgowane przez wielokierunkową i masowa promocję określonych produktów. Szkody wyrządzone na skutek uzależnienia się od narkotyków są jedynie ułamkiem szkód wyrządzonych przez metody prania mózgu. Świat fikcji, a rzeczywistość w bajkach animowanych Z badań przeprowadzonych wśród rodziców dzieci 3-6 lat w jednym z przedszkoli wynika, że przeciętne dziecko spędza przed telewizorem 1 godzinę 20 minut dziennie, mimo że jak podkreślają psychologowie, nie jest w stanie oglądać telewizji dłużej niż 20 minut dziennie. Dzieci w wieku przedszkolnym, oglądając bajkę nie potrafią w pełni ocenić, co w niej jest fikcją, a co rzeczywistością. Akcja filmu dzieje się bardzo szybko, dziecko nie ma więc czasu na zastanowienie się nad treścią całej bajki. W takiej sytuacji często dochodzi do zafałszowania rzeczywistości- mały widz przenosi elementy fikcji do świata realnego. Dzieje się tak, gdy dziecko chce latać jak „Bathman”, znikać w podziemnych otworach, czy rozwiązywać konflikty z rówieśnikami, naśladując walki wschodu. Zachowania najmłodszych oparte na naśladownictwie swoich ulubionych bohaterów, mogą stać się bardzo niebezpieczne, zarówno dla nich samych, jak i dla zdrowia ich kolegów. Codzienna obserwacja zabaw dzieci pozwala wysunąć pewne wnioski. Są to:
Oglądanie telewizji ma wyraźny wpływ na wzrost agresywności u dzieci . Programy adresowane do młodych widzów zawierają bardzo wiele scen agresywnych, które jak stwierdzono:
W następstwie długiego i częstego oglądania bajek u dziecka wystąpić mogą charakterystyczne zachowania, które ujawniają się w postaci nadmiernego pobudzenia psychoruchowego( krzyków, ogólnego” szaleństwa” agresji kierowanej na osoby z najbliższego otoczenia),
Jak chronić dzieci przed szkodliwym wpływem telewizji?
Program telewizyjny, choćby najciekawszy nie zastąpi dziecku rodziców. Dlatego znacznie cenniejsza jest wspólna rozmowa, przytulenie, zabawa, spacer, jednym słowem- „bycie z dzieckiem”. To zaspokaja najważniejsze dla prawidłowego rozwoju dziecka potrzeby psychiczne: bezpieczeństwa, miłości i bliskości. mgr Anetta Golonko mgr Małgorzata Emiljańczyk mgr Magdalena Pełszyńska
BIBLIOGRAFIA: „Bliżej przedszkola” nr 4/ 2008 „Bliżej przedszkola” nr 1/ 2007 „Bliżej przedszkola” nr 12/ 2006
Trudno wyobrazić sobie radośniejszy moment niż ten, kiedy na świat przychodzi dziecko wyczekiwane przez nas dziecko. Mimo obaw, czasem bólu, rozpiera nas szczęście, nierzadko euforia. Rodzicielstwo to zobowiązanie na całe życie, a nie praca na pół etatu. Nie jest łatwo być rodzicem, dawać miłość wychowywać, być na służbie 24 godziny i wziąć odpowiedzialność za małego człowieka, którego losy zależą najbardziej od atmosfery i oddziaływania domu rodzinnego Instytucja rodzicielska to najpoważniejsza i najtrudniejsza ze wszystkich instytucji na ziemi. Nie ma w niej urlopów, ani dni wolnych. Każdy rodzic jest zarówno dozorcą jak i ministrem. Żeby dobrze wywiązywać się z zadań, jakie nam zostały odgórnie w tej instytucji powierzone nie wystarczy tylko kochać, trzeba też posiadać wiedzę i umiejętności , świadomość i motywację do właściwego oddziaływania, trzeba mieć autorytet. To od rodziców dziecko czerpie wzór do naśladowania, to rodzina wskazuje pierwsza, co jest dobre, a co złe. To wreszcie od rodziców dziecko uczy się jak kochać innych i jak tę miłość okazywać. Rodzina jest pierwszym źródłem informacji, więc dziecko powinno tu właśnie poznać normy i kanony obowiązujące w społeczeństwie. Jeśli ma ono jasno wytyczone granice swego działania, wie co robić i jak się zachowywać nie będzie sprawiało kłopotów. Jeśli rodzice będą konsekwentni w swych działaniach i będą mieli wspólne zdanie na temat wychowania dziecka tym lepsze efekty w wychowaniu osiągną. Dzieci uczą się tego , czym żyją. Jeśli dziecko żyje w ciągłym krytycyzmie, nauczy się potępiać. Jeśli dziecko żyje otoczone wrogością, nauczy się walczyć. Jeśli dziecko żyje z uszczypliwością, nauczy się wstydu. Jeśli dziecko żyje otoczone poczuciem krzywdy, nauczy się czuć winne . Jeśli dziecko żyje w akceptacji i miłości,
odnajdzie i pokocha siebie i cały świat, odnajdzie szczęście w życiu.
Wychowujmy dzieci rozsądnie, kochajmy je zdrową miłością. Traktujmy dziecko od najmłodszych lat jak partnera, jak przyjaciela. Nasze dzieci wołają o pomoc, o szacunek. DROGI RODZICU 1. Nie dawaj mi wszystkiego, o co poproszę. Czasami robię to po to tylko, aby zobaczyć do jakich granic mogę od Ciebie wymagać. 2. Nie krzycz na mnie. Mniej cię za to szanuję, a jednocześnie uczysz mnie krzyczeć, a ja nie pragnę tego. 3. Nie dawaj mi zawsze rozkazów. Jeśli o coś mnie grzecznie poprosisz, wtedy chętnie to zrobię, nawet szybciej i z większą przyjemnością 4. Spełniaj swoje obietnice złe, czy dobre. Jeśli obiecasz nagrodę daj ją, to samo dotyczy kary 5. Nie porównuj mnie do nikogo, przede wszystkim do brata i siostry. Jeżeli mnie chwalisz- ktoś cierpi przez to, jeżeli przeciwnie- wtedy ja cierpię 6. Nie zmieniaj zbyt szybko zdania, o tym, co ja muszę zrobić. Namyśl się i podtrzymuj swoją opinię. 7. Pozwól mi samodzielnie coś zrobić. Jeżeli wszystko będziesz robił za mnie- ja niczego się nie nauczę8. Kiedy coś źle zrobię, nie wymagaj, abym podał przyczynę. Ja sam zazwyczaj jej nie znam9. Gdy nie masz racji- przyznaj się do tego. W głębi serca mój szacunek dla Ciebie wzrośnie. W ten sposób nauczysz mnie również przyznawać się do swoich błędów.10. Nie kłam przede mną- nie ucz mnie w ten sposób kłamać przed Tobą. Ja nie lubię tego robić i nie chcę Ciebie źle oceniać11. Traktuj mnie tak samo, jak i Twoich przyjaciół uprzejmie i serdecznie. Przynależność do tej same rodziny nie oznacza, że nie moglibyśmy być przyjaciółmi. 12. Nie mów, abym zrobił coś, czego Ty nie robisz. Ja będę się uczył robić wszystko za twoim przykładem, a nie robię nigdy tego, o czym mówisz, a nie robisz sam. 13. Kiedy opowiem Ci o moich problemach – nie mów mi „nie mam czasu na takie głupstwa” lub „to nie ważne”. Staraj się mnie zrozumieć i pomóż mi. 14. Kochaj mnie i mów mi o tym. Bardzo lubię tego słuchać, choć pewnie myślisz, że to nie jest niezbędne. Uściśnij mnie czasami, chcę czuć, że mam w Tobie przyjaciela- zawsze, wszędzie i o każdej godzinie. Przeżywania rodzicielstwa w radości, satysfakcji i w poczuciu pełnego współudziału życzą wszystkim rodzicom autorzy. mgr Anetta Golonko mgr Małgorzata Emiljańczyk mgr Magdalena Pełszyńska
BIBLIOGRAFIA „Bliżej przedszkola ”-nr 11/ 2004 „Bliżej przedszkola” nr 7-8/ 2006 „Bliżej przedszkola” nr 12/ 2006
WYCHOWANIE FIZYCZNE W PRZEDSZKOLU „My się od ćwiczeń nie migamy tylko swe ciała śmiało wyginamy” wychowanie fizyczne w Przedszkolu Samorządowym nr 80Jak co roku, tak było i w tym roku. Na początku września ustaliłyśmy priorytety do pracy na nowy rok szkolny. Z obawą i niechęcią zajęłyśmy się pracą nad rozwijaniem sprawności fizycznej dzieci i, co tu ukrywać, naszej również. Ustaliłyśmy czym w pierwszej kolejności się zajmiemy i okazało się, że pomysłów było tak dużo, że na pewno w przyszłym roku szkolnym również będziemy pracowały w tym zakresie. Wychodząc naprzeciw naszym wychowankom i ich naturalnej potrzebie ruchu, w naszym przedszkolu regularnie organizowane są zajęcia ruchowe przypominające lekcje w-f w szkole. W związku z tym my, nauczyciele, z dyrekcją na czele (!) – co widać na załączonej fotografii, zrzucamy szpileczki i krótkie spódniczki, a zakładamy wyjściowe dresiki, schodzimy z dziećmi na salę gimnastyczną i stopniowo wprowadzamy dzieci w tajniki wychowania fizycznego. Uczciwie przyznajemy się do tego, że do zajęć fizycznych zachęciła nas dyrekcja, która regularnie od kilku lat, w każdy piątek pojawia się w pracy w dresie i prowadzi zajęcia ruchowe. Pomysł był co najmniej trafiony. Dzieci rozwinęły się w tej sferze niesamowicie. Nawet najmłodsze dzieci polubiły ćwiczenia fizyczne i wykonują je z zapałem (na miarę swoich możliwości). Każda grupa przeznaczyła jeden dzień tygodnia na zajęcia fizyczne realizując przez ruch różne treści. Drogie koleżanki – to się udaje i sprawia mnóstwo przyjemności nie tylko dzieciom ale i nam. Idąc za ciosem, zorganizowałyśmy w przedszkolu konkurs na slogan promujący zdrowy tryb życia. Jakież było nasze zdumienie kiedy propozycje zaczęły napływać. Okazało się, że nie tylko dzieci potrafią być kreatywne w tworzeniu krótkich rymowanek. Rodzice przynosili nam karteczki z nowymi wierszykami, sloganami, piosenkami niemal każdego dnia przez cały miesiąc. Były i takie sytuacje, kiedy dzieci bez wiedzy rodziców tworzyły, oprawiały plastycznie swoją pracę, a rodzic dowiadywał się dopiero w momencie rozmowy z nauczycielem o osiągnięciach dziecka. Żeby podziękować rodzicom i dzieciom za współpracę (a przede wszystkim za chęć wspólnego, rodzinnego tworzenia) zrobiłyśmy wystawę przyniesionych pomysłów. W chwili obecnej trwa głosowanie na slogan promujący zdrowy tryb życia. Ale to co z nim zrobimy dalej to już materiał na kolejny artykuł. A pomysłów nam nie brakuje… Magdalena Pełszyńska Anetta Golonko
PROMOCJA ŻYCIA RODZINNEGO - ZABAWY ZIMOWE „Ja i moja rodzina – zabawy na śniegu” – konkurs fotograficzny jako promocja życia rodzinnego Przedszkole i rodzina to dwa podstawowe środowiska wychowawcze, dlatego powinno istnieć pomiędzy nimi świadome i celowo zorganizowane współdziałanie. Współpraca rodziców i nauczycieli jest wspólnym działaniem dla osiągnięcia dobra poszczególnych dzieci w procesie nauczania i wychowania. W rodzinie dziecko przygotowuje się do życia, uodparnia na trudności i niepowodzenia , uczy się odpowiedzialnego podejmowania obowiązków i zadań . Zadaniem rodziny jest dbałość o rozwój fizyczny, intelektualny, zaspokajanie potrzeb emocjonalnych dziecka. Rodzice wzbogacają życie uczuciowe dziecka, rozwijają pozytywne dyspozycje psychiczne, wpływają na niwelowanie negatywnych cech. Bez udziału rodziny nikt nie jest w stanie wpoić dziecku zasad moralnych, którymi będzie kierowało się w dalszym życiu. Nauczyciel powinien więc dobrze orientować się w ogólnej problematyce współczesnej rodziny i dobrze znać wychowanka oraz jego środowisko rodzinne. Wychowanie nie jest procesem samorzutnym lecz świadomym, planowanym, z góry określonym działaniem, po to by osiągnąć zamierzony cel – mądrego, dojrzałego i odpowiedzialnego człowieka kierującego się odpowiednimi, wpojonymi zasadami. Z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę każdy nauczyciel i wychowawca. Rodzice są tą grupą społeczną, która nie zawsze świadomie wpływa na swoje potomstwo. Według nas, uświadomienie rodzicom niektórych prawidłowości rozwojowych jest priorytetowym zadaniem przedszkola jako placówki wspomagającej i wspierającej środowisko naturalne dziecka. Od 10 lat nasze przedszkole wspiera i wspomaga w różnych formach rodziny naszych wychowanków. Dzisiejsze czasy nie są prorodzinne – gonitwa dnia codziennego utrudnia wychowywanie dzieci. Dlatego też mobilizując „naszych” rodziców od 2 lat organizowany jest konkurs fotograficzny, którego głównym celem jest promowanie życia rodzinnego, wspólnego spędzania czasu i czerpania z tego radości i satysfakcji. W tym roku konkurs nosił hasło: „Ja i moja rodzina – zabawy na śniegu”. Zainteresowanie, w stosunku do roku zeszłego, było bardzo duże i przerosło nasze oczekiwanie. Powstały piękne prace przedstawiające radosne twarze członków różnych rodzin. Wystawa prac celowo została zamieszczona na głównym holu – każdy kto wchodzi do przedszkola musi spojrzeć na zdjęcia przedstawiające uśmiechnięte dzieci, dorosłych turlających się po śniegu otoczonych najważniejszymi osobami - swoim potomstwem. Naszym celem jest zastanowienie się, poszczególnych osób odwiedzających nasze mury lub też stałych bywalców, nad swoim życiem rodzinnym. Czy aby na pewno każdy wie co powinno być w życiu najważniejsze. Wierzymy bowiem, że chroniąc instytucję PRAWDZIWEJ rodziny, chronimy świat przed zagładą konsumpcyjności i zawiści ludzkiej. Widząc tegoroczne zainteresowanie konkursem jesteśmy przekonane, że nasz tegoroczny cel został osiągnięty. Oczywiście najbardziej wygrane są dzieci – mają niezapomnianą pamiątkę z szaleństw na śniegu i … wspaniałe nagrody od pań z przedszkola za udział w konkursie. Małgorzata Emiljańczyk Anetta Golonko
Magdalena Pełszyńska
„NAJCZĘSTSZE
BŁĘDY WYCHOWAWCZE POPEŁNIANE PRZEZ RODZICÓW”
1. Wychowanie rygorystyczne 2. Okazywanie nadmiernej czułości 3. Pochlebstwa i obietnice Rodzice rygorystyczni kochając dziecko, surowo przestrzegają dystansu między nim a sobą i sądzą, że okazywanie mu czułości i serdecznej troski jest niewłaściwe, czy nawet wręcz szkodliwe Każdy przejaw uczucia uznają za oznakę słabości, która przeszkadza w pracy wychowawczej. Nie doceniają także roli umiejętnego nagradzania i chwalenia dziecka za dobre uczynki. Uważają bowiem, że grzeczność i pilność powinny być czymś naturalnym i nagrody nie potrzebują. Pożądane są natomiast kary i nagany w wychowaniu dziecka. Dziecko karane biciem, w poczuciu głębokiej krzywdy i żalu, odsuwa się od swych rodziców, którzy tracą możliwość porozumienia się z nim. Krańcowo odmienne od wychowania rygorystycznego jest okazywanie nadmiernej czułości ze strony rodziców. Przy zbyt wielkiej troskliwości i czułej opiece , dziecko stale jest izolowane od swych rówieśników – i to nie tylko w obawie, że nauczy się niewłaściwego zachowania, ale przede wszystkim z czystego egoizmu rodziców. Stosunek takich rodziców jest bezkrytyczny. Nie widzą u dziecka żadnych wad ani przejawów egoizmu czy lenistwa. Jest ono dla nich zawsze słabe, wątłe, bezbronne i dobre. Zawsze stają po jego stronie w razie konfliktu między dziećmi i zawsze uważają je za ofiarę przemocy rówieśników, choć to ono zaczyna kłótnie, wyrywa zabawki i bije młodszych od siebie. Rodzice tacy uważają, że chronią dziecko, wyręczając je w podstawowych czynnościach, a nawet w odrabianiu prac domowych. Dziecko chronione przez rodziców w ten sposób – gdy znajdzie się wśród obcych niczego samodzielnie nie potrafi wykonać, płaci za swoją niezaradność często słabszymi wynikami w nauce. Źle pojęta miłość do dziecka może przyjmować jeszcze inne formy. Często rodzice pochlebstwami i obietnicami starają się zapewnić sobie dobre zachowanie dziecka. Nie są to sposoby właściwe , gdyż uczą wyrachowania, sprytu i interesowności. Czasami dziecko obiecuje być posłuszne, a potem robi matce na przekór, obserwując jakie to na niej zrobi wrażenie. Podobne trudności mogą mieć rodzice z jedynakiem, przyzwyczajonym do centralnego stanowiska w domu. Często też niejednakowe traktowanie dzieci przez jedno lub oboje rodziców, usprawiedliwiane różnymi przyczynami, może zmienić zachowanie dziecka i zburzyć dobre współżycie rodzeństwa, zmuszając je do rywalizacji o uczucia rodziców lub pozornego zrezygnowania z nich. Jeszcze bardziej szkodliwe jest wyróżnianie jednego, a nie uznawanie drugiego dziecka. Czasami rodzice nie są konsekwentni i nieustannie zmieniają sposoby wychowywania dzieci. Niewłaściwy stosunek rodziców powoduje, że dziecko jest pobudzone, sprawia trudności wychowawcze, popada w konflikty z rówieśnikami . Prawidłowe zachowanie dziecka , to prawidłowe wychowywanie przez rodziców od momentu jego narodzin. BIBLIOGRAFIA M. Łobocki „Przyczyny trudności wychowawczych w rodzinie” Lublin 1988r Encyklopedia Pedagogiczna , Fundacja Innowacja, Warszawa 1993r
Smarzyński „Rodzina
współczesna jako środowisko wychowawcze”, Wrocław
Janowski „Psychologia Społeczna a zagadnienia wychowawcze”, Wrocław 1980r
Opracowały: mgr Magdalena Pełszyńska 2. Nie obawiaj się postępować wobec mnie twardo i zdecydowanie. Daje mi to poczucie bezpieczeństwa.3. Nie pozwól mi utrwalić złych nawyków. Ufam, że Ty pomożesz mi się z nimi uporać. 4. Nie postępuj tak, abym czuł się mniejszy, niż jestem. To sprawia, że postępuję głupio, żeby udowodnić, że jestem duży. 5. Nie karć mnie w obecności innych. Najbardziej mnie przekonujesz, gdy mówisz do mnie spokojnie i dyskretnie. 6. Nie ochraniaj mnie przed konsekwencjami tego, co zrobiłem. Potrzebne mi są również bolesne doświadczenia. 7. Nie przejmuj się zbytnio, gdy mówię: „Nienawidzę Cię”. To nie Ciebie nienawidzę, ale ograniczeń, które stawiasz przede mną. 8. Nie przejmuj się zbytnio moimi małymi dolegliwościami. Pomyśl jednak, czy nie staram się za ich pomocą przyciągnąć Twojej uwagi, której tak bardzo potrzebuję. 9. Nie mów, że mój strach i moje obawy są głupie. Dla mnie są bardzo realne. 10. Nie gderaj. Będę się bronił, udając głuchego. 11. Nie dawaj mi pochopnych obietnic, bo czuję się bardzo zawiedziony, gdy ich później nie dotrzymujesz.12. Nie przeceniaj mnie. To mnie krępuje i niekiedy zmusza do kłamstwa, aby nie sprawić Ci zawodu. 13. Nie zmieniaj swoich zasad postępowania w zależności od układów. Czuję się wtedy zagubiony i tracę wiarę w Ciebie. 14. Nie zbywaj mnie, gdy stawiam Ci pytania. Ja znajdę informacje gdzie indziej, ale chciałbym, żebyś Ty była moim przewodnikiem po świecie. 15. Nigdy nawet nie sugeruj, że Ty jesteś doskonała i nieomylna. Przeżywam zbyt wielki wstrząs, gdy widzę, że nie jesteś taka. 16. Nigdy nie myśl, że usprawiedliwianie się przede mną jest poniżej Twojej godności. Wzbudza ono we mnie prawdziwą serdeczność.17. Nie zabraniaj mi eksperymentowania i popełniania błędów. Bez tego po prostu nie mogę się rozwijać.18. Nie zapominaj, jak szybko dorastam. Jest Ci zapewne trudno dotrzymać mi kroku, ale – proszę Cię – postaraj się.Wyszperały i opracowały: mgr Magdalena Pełszyńska mgr Anetta M. Golonko
50 rad
dla rodziców
|
|
Adele Faber, Elaine Mazlish: Doskonała pozycja nie tylko dla Rodziców, ale dla każdego, który chce skuteczniej porozumiewać się nie tylko z dziećmi... Ciekawe, zabawne ilustracje w formie mini - komiksów. |
|
Adele Faber, Elaine Mazlish: Kolejna książka z tej cennej serii. Proste, skuteczne rady. Konkretne przykłady. Każda z metod wypróbowana w Polsce, przez rodziców w naszych realiach... Ryzyko porównywania rodzeństwa... Co robić, gdy dzieci się biją... |
|
Thomas Gordon: Pierwsza z cyklu doskonałych pozycji o wychowaniu. Jak słuchać? Jak rozwiązywać konflikty? Co z porażkami? |
|
Robert MacKenzie Książka ukazuje rodzicom, w jaki sposób: wyznaczać dzieciom jasne i stałe granice, ustalać zasady współżycia rodzinnego, uczyć dzieci umiejętności skutecznego rozwiązywania problemów, mądrze wyciągać konsekwencje wobec nieposłusznych dzieci, położyć kres konfliktom w rodzinie. |
|
Benjamin Spock W tej poczytnej książce autor wykracza poza ramy zwykłego podręcznika dla początkujących rodziców, omawiając szczegółowo nie tylko podstawowe problemy dotyczące opieki nad niemowlęciem, lecz także zagadnienia o istotnym znaczeniu dla poprawnego wychowania dziecka, często pomijane w tego rodzaju publikacjach, takie jak: kształtowanie osobowości małego człowieka, dyscyplina, rola ojca w wychowaniu, praca zawodowa matki, wybór właściwych zabawek, relacje z innymi osobami, skutki ewentualnego rozwodu i wiele innych. |
|
Linde Keyserlingk, von Zniszczona lub utracona przyjaźń zasmuca, ponieważ jest niezmiernie ważna przez całe życie. Z powodu zdradzonej przyjaźni cierpią i dzieci, i dorośli. Zawieranie przyjaźni pozwala poznać to, co nieznane, i - przede wszystkim - uczy społecznych zachowań. Umożliwianie dzieciom przyjaźni oraz pomoc w tworzeniu bliskich więzi z innymi oznacza również wychowanie dzieci do pokoju. Historie Linde von Keyserlingk opowiadają wzruszająco o przyjaźniach ze zwierzętami i wśród zwierząt oraz o przyjaźniach między dorosłymi, jak również dorosłymi i dziećmi. Jest to wspaniała książka na ważny i ciekawy temat, do samodzielnego czytania przez dziecko, albo na głos dziecku. Wrażliwość, z jaką Autorka snuje swoje opowiadania, z pewnością pomoże dorosłym nawiązać z dziećmi rozmowy o przyjaźni. |
|
Ronald D. Davis Eldon M. Braun Jak postępują rodzice wobec dziecka, które wróciło ze szkoły z kolejną dwóją z dyktanda, nie potrafi zapamiętać tabliczki mnożenia i bazgrze w zeszytach? Nakazami zmuszają do poprawy, często krzyczą i wymyślają coraz ostrzejsze kary. A może to dysleksja? Zamiast dalszego upokarzania powinni czym prędzej przeczytać książkę Ronalda Davisa "Dar dysleksji" - pomoże im zrozumieć, jak ustrzec dziecko przed niesprawiedliwym traktowaniem. |
|
Christine Kaniak-Urban Dzieci różnie reagują w rozmaitych sytuacjach i wykształcają swój własny styl życia w zależności os swojego typu. Jest dziecko duszyczka, które po mistrzowsku potrafi wczuć się w innych, dziecko obowiązku, które chętnie się przydaje, dziecko przygód, które z odwagą i zdecydowaniem szuka osobistych doświadczeń oraz dziecko mądra głowa, które dąży do przyswojenia sobie wiedzy. Na wielu obrazowych przykładach autorka przedstawia cztery typy dzieci i pokazuje, jakich szczególnych pomocy potrzebują w nauce i przezwyciężaniu kryzysów. Książka stanowi bardzo cenną pomoc pedagogiczną dla rodziców, wychowawców i nauczycieli szkół podstawowych. |
Wyszperały i polecają:
mgr Magdalena Pełszyńska
mgr Barbara Pilecka
JAK WYCHOWYWAĆ RASOWYCH HULIGANÓW
10 wskazań dla rodziców
1. Od wczesnych lat należy dziecku dawać wszystko, czego tylko pragnie.
2. Trzeba śmiać się z jego nieprzyzwoitych i grubiańskich słów. Będzie
się uważać za mądre i dowcipne.
3. Należy je odgradzać od wszelkich wpływów religijnych. Żadnej wzmianki
o Bogu. Nie posyłać na religię, nie nakłaniać do Kościoła. Gdy wyrośnie,
samo wybierze sobie religię i światopogląd.
4. Nie wolno mówić dziecku, że źle postępuje. Nigdy! Biedactwo gotowe
nabawić się kompleksu winy. A co będzie, gdy później przydarzy mu się
nieszczęście - np. gdy je zaaresztują za kradzież samochodu? Ile się
nacierpi w przekonaniu, że całe społeczeństwo je prześladuje.
5. Konsekwentnie róbcie wszystko za dziecko: gdy porozrzuca dookoła
rzeczy, sami je podnieście i połóżcie na swoim miejscu. W ten sposób
nabierze przekonania, że odpowiedzialność za to, co robi, nie spoczywa
na nim, lecz na otoczeniu.
6. Pozwalajcie dziecku wszystko czytać, wszystko odlądać w telewizji,
wszystkiego spróbować. Tylko w taki sposób nabierze doświadczenia i
pozna, co jest dla niego dobre, a co złe.
7. Kłóćcie się zawsze w jego obecności. Gdy wasze małżeństwo się
rozleci, dziecko nie będzie zaszokowane.
8. Dawajcie mu tyle pieniędzy, ile zechce. Niech nie musi ich zarabiać.
Byłoby rzeczą tragiczną, gdyby musiało się tak męczyć, jak wy kiedyś.
9. Zaspakajajcie wszystkie jego życzenia. Niech odżywia się jak
najlepiej, używa trunków i narkotyków, ma wszystkie wygody. Gdyby
odczuwało jakiś brak, nie będzie sobą, stanie się człowiekiem nerwowym,
obdarzonym kompleksami.
10. Stawajcie zawsze w obronie dziecka. Obojętnie z kim popadnie w
konflikt - z policją, nauczycielami czy sąsiadami. Nie wolno dopuścić,
by dziecku ktoś wyrządził krzywdę, tylko ono może bezkarnie krzywdzić
innych (poczynając od babci, kolegów itp.).
Jeżeli mimo takiej wolności i przywilejów, jeśli mimo tylu dowodów
waszej miłości, dziecko wam się uda i nie wyrośnie z niego chuligan, to
nie potrzebujecie winić samych siebie. Zrobiliście sami, co tylko się
dało, aby je zepsuć. Po prostu dziecko nie zrozumiało waszego
poświęcenia.
Policja w Huston,Teksas, USA
(za: "Najjaśniejsza Rzeczypospolita")
Wyszukały i „zachęcają”:
mgr Magdalena Pełszyńska
mgr Anetta Golonko